Dag 5 - Venetië

29 juli 2016 - Taggi di Sotto, Italië

De dag begint vroeg! Gelukkig hebben we allemaal lang geslapen. Ruim voor 22 uur lagen we nl. allemaal op één oor. Kort nadat we erin lagen kwam er nog gekrijs en gegil uit een van de naastgelegen hotelkamers. Frank in nacht outfit de gang op om onze kinderen vermanend toe te spreken! Maar het was toch de familie aan de andere kant... Dat wordt dus nog gezellig de komende nachten!

Om 7 uur allemaal spik en span aan het ontbijt en om 7.45 uur met z'n allen weer in de bus. Onze gids Marianne stapt bij ons hotel al in de bus en kan ons daardoor al een heleboel vertellen over Venetië. Erg leuk en interessant!
Tegen 10 uur komen we aan in de haven. De boot zou niet erg schommelen volgens Sven... nou de aanlegsteiger ging al alle kanten op OMG!!! Ik heb nog even getwijfeld maar ja ik wil naar Venetië dus hup op die boot. De tocht duurde twintig minuten (in GMT... nou in Real Life zeker het dubbele!). Vooral het laatste stuk nog ff lekker dwars op die golfen blegh en die schipper gewoon met zijn in slippers gestoken voeten onderuitgezakt op het dashboard alsof het maar een saai tochtje was! Niet te geloven toch!

In de haven lagen al diverse cruiseschepen dus het was al lekker afgeladen. In tegensteeling tot andere groepen gaan wij niet meteen naar het San Marcoplein maar volgen wij onze gids door een paar smalle schaduwrijke steegjes naar een mooi kerkje op een binnenplein waar Vivaldi nog gedoopt is. De pastoor wil net de tent sluiten maar Marianne steekt daar gauw een stokje voor. We mogen zelfs ondanks het verbodbordje foto's maken. Weer buiten vertrouwt Marianne ons toe dat deze pastoor ooit de krant gehaald heeft doordat hij een reliëf gestolen had!

Na deze kerk lopen we binnendoor naar een schitterende Grieks orthodoxe kerk met scheve toren. Helaas mag hier echt niet gefotografeerd worden. We lopen binnendoor en komen langs het Dogenpaleis en de Brug der Zuchten ook op het San Marcoplein. Geweldig allemaal! In de bus kon je je al aanmelden voor een goedkope driegangenlunch in een tentje aan het Canal Grande op de tweede verdieping met een schitterend uitzicht!

Na de lunch kun je op eigen gelegenheid verder of mee voor een extra wandeling met de gids. Wij kiezen voor het laatste en zien nog een hoop mooie dingen! Daarna hebben we nog een half uurtje, helaas dus geen tijd meer voor een gondeltocht (we moeten dus nog een keer terug!). De terugvaartocht is op een groter schip en verloopt wat soepeler. Dan nog twee uurtjes slapen in de bus! We kunnen terugkijken op een geweldige dag!

1. Rob en Gerda:
    29 juli 2016
    Wat een heerlijk verslag. En wat fijn dat je de twee vaartochten hebt overleefd!
  2. Simone:
    29 juli 2016
    Wat is het daar mooi hè? En wat goed geregeld allemaal. En nog droog ook. Top!